torsdag 19 december 2013

Brun Torsdag!

På besök hemma hos underbara C och J

Jag är just nu så kräkless på min hosta att jag kan bli tokig, 4 veckor and counting :S Jag var iallafall till läkaren i tisdags för min chef var så less på min hosta och bokade en tid. Jag fick komma till en trevlig läkare som lyssnade på mina lungor och kollade sänkan på mig, det visade sig att jag hade luftvägskatarr och fick utskrivet hostmedicin (två olika sorter). Hon ville ge mig cocillana till natten men jag sa att sist jag testade det så fick jag ett krampanfall etc, då sa hon att det tydligen kunde påverka gallan så nu har jag fått svar varför jag mådde skit när jag tog den hostmedicinen en kväll som resulterade i kramper / svettningar / illamående / otroligt smärta till höger om hjärtat etc. Damen sa då att hon skulle skriva ut en annan medicin till mig som inte skulle göra något mot gallan, bra tänkte jag och gick glatt till apoteket och hämtade ut medicinen som gick på över 500kr och inte räknades till högkostnadsgrejen (typiskt).

När jag var hemma tog jag första dosen av Mollipect och det gick jättebra, sen mot kvällen tog jag 20ml av Lepheton och blev full och varm, inte så farligt tänkte jag och sa till Timo att det var ju tur att jag inte skulle jobba för nu är jag ju full! Några minuter senare började helvetet som höll i sig i ca 1,5h. Dum som jag var litade jag på läkaren och tänkte inte på att läsa om bieffekterna av skiten:

Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Svårighet att kasta vatten, särskilt hos äldre män med förstorad prostata. Yrsel, huvudvärk, illamående, förstoppning.
Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 patienter, fler än 1 av 1000 patienter): Svettningar, hjärtklappning, darrningar, oro, sömnlöshet, muntorrhet.
Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 patienter): Muskelsvaghet, gallbesvär, hallucinationer, nässelutslag.

Det som står i rött prickade jag in, for omkring som en orolig själ och grinade av smärta, jag hade suppar kvar hemma så jag tog en sådan ganska omgående när jag kände igen symtomen av gallan men jag tror de hade blivit lite gamla så de kickade inte in som de brukar. Jag hade totalt glömt hur fruktansvärt ont det gör och jag kommer ALDRIG mer ta denna hostmedicin. Min ena chef som jobbar som distrikta pratade med läkaren som gett mig medicinen så hon ringde upp mig dagen efter och bad så mycket om ursäkt och sa att hon skulle flagga i min journal att jag inte ska få något liknande utskrivet igen, hon vågade däremot inte ge mig någon annan hostmedicin till natten så jag fick bara öka på min dos med mollipect.

Älskade E4an som också är sjuk just nu

Ja, det var ju snällt av henne att be om ursäkt, men det ger varken mig pengar tillbaka för 0,5l medicin som står på min bänk, ej heller ge det mig tillbaka de pengar jag förlorade för att jag var tvungen att stanna hemma från jobbet under onsdagen för att jag inte sovit något p.g.a. attacken. Nåjå, jag överlevde iallafall och det är det som räknas, tack till mina underbara vänner som ringde och stöttade mig under/efter anfallet och som fanns där och pratade via datorn.

Nu hoppas jag att hostan försvinner med en rasande fart och att jag blir frisk igen så jag är pigg och kry när jag ska åka hem till släkten om lite mer än en vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar