torsdag 20 december 2012

Trippen norrut - bättre sent än aldrig!


Jösses, jag hinner verkligen inte med mig! Vad ska jag säga? Ni som känner mig vet vilken stress det varit den sista tiden och hur lite fritid jag egentligen har, eller avsaknande av fritid låter nog ännu mer korrekt!

Restan till Kalix var bra, ska försöka stolpa upp det så kanske jag får med det viktigaste, eftersom jag faktiskt skrev stolpar till er sist! :)

Vi kom iallafall hem på Torsdagen vid 20 tiden, åkte först hem till mamma och pappa för att käka lite och sen brummade vi hem till syster. Plingade på dörren och gick in, när jag kom mot trappen hörde jag att någon var på väg ner så jag satt ett finger mot läpparna för att visa att de inte skulle säga något, men det var ju storasyster som kom och inte ett av barnen! Hon såg ganska förvånad ut och muttrade om hur alla hade kunnat hålla tyst om att jag skulle komma upp på hennes födelsedag och inte på Fredagen som jag sagt. Hemma hos syster var alla nära och kära, det blev dock bara en snabbvisit för barnen skulle sova, vi var trötta och syster skulle iväg på kurs dagen efter så efter en timme sa vi hejdå och åkte hem till mamma och pappa där vi sov hela resan för första gången.


På Fredagen bestämde vi oss för att ta hand om E4:an och bokade in en tid vi skulle hämta henne på dagis (JA, jag skriver fortfarande och säger dagis och ja, jag vet att det inte heter så något mer) så att vi skulle få en chans att få sovmorgon. Men efter lite omkastningar med en tripp till Finland och lunchbesök inbokat hos bästa J så bestämde vi oss för att hämta flickan innan resan till Finland istället för efter - bra tänkt! Vi drog till dagiset och gick för att hitta E4an, dagsipersonalen ropade på henne och när hon såg mig så sprang hon som en toka till mig och gav mig en kram och sen skulle vi iväg minsann. :) Efter ett litet stopp hemma hos mamma och pappa bar det iväg till Finland för att handla lite smördeg och annat smått och gott till T's föräldrar.


Vi åkte över gränsen och skulle hitta en affär där man kunde handla det vi var ute efter, vi råkade svänga för tidigt en gång och skulle vända, då säger T att det är något fel och går ut --> punktering på ena däcket!!!!! Det lät ingenting och vi hade inte kört på något, kul kul. T hämtade alla nödvändiga saker för att byta ett däck och skruvar loss mojängerna men sen när han ska lyfta upp bilen med domkraften så visar det sig att den jäveln är trasig!! Ni som känner oss kommer nog ihåg när vi fick punktering i Stockholm och vi hade allt utom verktygen, denna gången saknades det som sagt domkraften (ack ack). Jag ringde iallafall till pappa som tidigare hade varit i Happaranda när jag pratade med honom, han hade dock tyvärr hunnit dra tillbaka till Kalix *suck* Men snäll som han är så ringde han en han känner i Haparanda som letade upp oss i Finland och som BYTTE däcket åt oss också! Efter ca 40 minuters stående vid bilen var äventyret på gång igen och vi skyndade oss att handla det vi skulle och åkte till Ikea en snabbis för en lunch och sen bar det av mot Kalix igen. Just tusan, punkteringen berodde tydligen på att när vi köpte nya vinterdäck och de flyttade fälgen från det gamla däcket så hade de inte slipat den vilket hade resulterat i att den hade nött hål i däcket, surt som fan med ett däck som bara vara 1,5 månader gammalt och inte kul att måsta laga ett däck, tack och lov tog pappa hand om det + fakturan för jobbet.

Vi kom till byn lite senare än planerat minsann, men vi kom fram till J och hälsade på honom en bra stund, han bjöd oss på en tidig middag a la strömming i ugnen och mos, riktigt smaskigt. Under tiden hos honom satt vi och filosoferade lite och kom in på utelivet i byn och mitt i allt så hade vi bestämt att vi skulle bege oss ut tillsammans och se hur kroglivet var nu för tiden för jag hade inte varit ute i Kalix på säkert en 11-12år.

Kvällen kom, vi lämnade E4an till sin pappa och åkte hem till mamma och pappa och pratade med dem. Sen hämtade vi upp J som kom till mina föräldrar också invigde vi den nya baren som pappa har gjort. Tiden gick i ett rasande tempo och jag lekte bartender - vilka skills jag har ;) Sen hade vi bokat tid med systers make som hämtade oss vid 23 tiden och lämnade av oss på krogen. Det var faktiskt helt ok med folk där och jag hade en av mina bästa utekvällar på många år. Jag tänker inte skriva så mycket mer om just krogbesöket (skulle ta en halv evighet) men det räcker med att vi hade otroligt trevligt och jag hoppas och tror att det kommer upprepas när chansen kommer.

Lördagen kom och den spenderades med familjen, vi åt tacos hemma hos mamma och pappa, jag fick hälsa på stumpan och se hennes lilla underverk. Tiden gick alldeles för fort, men jag är glad att jag hann spendera tiden med både familj och mina älskade vänner som jag saknar otroligt mycket. På kvällen var vi hemma hos syster och drack te och spelade plump, jag somnade gott den kvällen (som alla andra kvällar i Kalix, har sovit otroligt bra där och kommer inte ihåg sist jag sov så gott).

Söndagen tågade in, vi stannade kvar länge för att hinna få ut så mycket tid som möjligt med alla där uppe. Handlade ett par vinterskor till M och lite duplo från mamma och pappa till julklapp, hälsade på syster, stumpan och sa hejdå till alla. Åt en god middag hos mamma och pappa och sen var det dags att bege sig till söder. Det är alltid med en liten klump i magen som jag lämnar familjen, man vet sällan när man får se dem igen och om alla kommer vara där när jag väl kommer hem.

Nu mina vänner, där har ni en väldigt komprimerad berättelse av turen till familjen! Jag hade kunnat skriva MASSOR men jag är snäll med Er idag och tänker på erat bästa! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar