fredag 18 juli 2014

Skodan drog och en Smurf kom!


De som har följt mig under en längre tid vet att min Skoda som jag hade har bråkat något så otroligt mycket sen förra hösten eller lite mer mot vintern. Den åkte upp till Norrbotten med trailer och  blev fixad, kom ner och var hos oss i några veckor och sedan när vi var uppe under Nyår så rasade kopplingen o.s.v. Sist vi var uppe fixade vi kamremmen och planen var att ordna multiremmen nu när vi åker upp igen, men när en vän bytte styrleder åt oss så sa han: "Ni behöver även byta styrstag och stötdämparen bak är på väg att ryka" utöver det hade vi även inplanerat att köpa nya fjädrar bak och byta dem + att vi skulle beställa en baklucka från skroten utan rost och ett förarsäte, sen hade den lite andra ryck ibland (ytterst sällan) då det kändes som att den inte tände på alla cylindrar. Summan av kardemumman hade landat på över 10.000kr + det sista okända felet och att vi hade behövt köpa två nya framdäck (de hade slitits ojämnt pga styrleden etc) också skulle vi ha behövt göra nya hjulinställningar. Planen var att byta bil nästa år under våren/sommaren men när Timo ringde mig och sa att det inte bara var styrled och styrstag utan även annat så brann det i huvudet på mig!

Jag jobbade när detta hände och hoppade ut på blocket på mobilen, jag var ganska klar över vad jag ville ha för bil, valet var enkelt "Kia Cee´d" detta p.g.a deras nybilsgaranti på 7år och 15.000mil, skatten på dem är låg (trots att det är en diesel) och de drar lite. Min mammas väninna i stugan var inne på sin andra Kia av samma modell och var riktigt nöjd över den. Jag visste att jag ville ha en som hade kvar tid på nybilsgarantin så man inte behöver tänka så mycket också att den fortfarande skulle vara skattebefriad och inte ha rullat allt för många mil. Utöver det ville jag ha en SVART bil och dragkrok, dieselvärmare hade varit ett +. Jag letade och letade, fyndade en uppe i Kiruna men konstaterade att jag inte skulle våga ta skodan dit upp för inbyte, med min tur hade den väl rasat ihop efter vägen, men då dök denna bil upp! Den hade allt jag ville ha utom FÄRGEN som jag verkligen, verkligen ogillar. Jag hade dock inte tid att vara kräsen och leta utan pratade lite med min far, banken, bilhandlaren, min far, bilhandlaren och sen var det klart. Jag fick 15.000 i inbyte på min skoda octavia som var en 03a diesel, och det var 5000kr mer än jag hade väntat mig med tanke på vad som behövdes åtgärdas så jag var glad och nöjd. Pappa förde över de sista kronorna som fattades till handpenningen (inte så man hade tid att vänta på lön o.s.v.) och sen var det bara att ta semester dagen efter och hämta bilen.

Jag har kört runt lite med bilen och är nöjd med den och vad den har för funktioner, man sitter skönt i den och under våran resa mellan Härnösand och Sundsvall så drog bilen bara 0,4,l/milen (inget att klaga över). Jag konstaterade att skatten på den är riktigt härlig 1180kr/året motför de 5700kr jag betalat på bilen jag hade innan, sen konstaterade jag att jag inte behöver betala någon skatt förrän i Juli 2016 och att nybilsgarantin håller till 2018! Den har hunnit rulla 6300mil så första dyra servicen är gjord så nästa som kommer är bara den vanliga 1500mils grejen *skönt*. Slutet gott, allting gott, visst, jag hade föredragit att kunna vänta och köpa en bil där färgen också känns rätt, men man har inte alltid den lyxen! Nu får jag istället satsa på om 4-5år då bilen kommer bytas in, då har jag chans att ta det jag vill ha utan stress och press!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar