tisdag 7 februari 2012

Krämig Vintergryta


  • 500g Fläskfilé (strimlad / tunt skivad)
  • 2msk soja
  • 2msk Dijonsenap
  • Soltorkade Tomater (jag hade 200g)
  • 0,5dl Syltlök (jag satt i lite till iom att jag gillar löken)
  • 2dl creme fraiche
  • 2dl vatten
  • Salt och peppar
  1. Bryn köttet och krydda med salt och peppar, sätt sedan i en gryta.
  2. Häll i 2dl vatten i stekpannan och ta skyn som blir och häll över köttet i grytan.
  3. Häll i Creme Fraiche, soya och senapen och låt koka ett tag.
  4. Hacka i de soltorkade tomaterna och syltlöken.
När jag gjorde denna så använde jag 4dl creme fraiche istället och dubblade mängden senap, man behöver dock absolut inte använda den mängd soja som står i receptet för det blir alldeles för salt (i min smak) men det är bara att testa sig fram den mängd soja som man själv tycker är ok. Jag personligen tycker nog att det räcker med 2msk till 4dl creme fraiche, men ni får helt enkelt smaka och se själva.

Detta serverade jag med färskpasta men det är även gott till pressad potatis.

2 kommentarer: