måndag 24 mars 2014

Ny säng o.s.v.

Jag når inte ner till golvet när jag sitter på den :)

I lördags åkte vi förbi Mio, jag tänkte köpa en ny bäddmadrass för att försöka få till lite bättre sömn på natten, jag är less på att vakna varannan timme av att jag har ont i höften och svanken och då måsta byta ställning för att sedan vakna och byta igen. Jag trodde att det skulle räcka med en bäddmadrass men då förklarade gubben på affären att problemet inte sitter i den utan att det är i resårbotten problemet ligger och det kunde jag iof köpa (när jag tänkte efter) iom att vi hade en tempur-madrass. Vi gick och kollade lite smått på sängar och efter att ha pratat lite kom vi fram till att det faktiskt är värt att lägga ner pengar på en ordentlig säng så att jag kanske kan få ordning på min sömn, som det är nu fungerar det inte! Sagt och gjort, vi kollade på några och bestämde oss för en med namnet: Relax! Anledningen till att det blev just denna är att man kan vända madrassen som är i mitten och välja om man vill ha en mjuk eller en medium-madrass och det låter underbart för min kropp också bara det att man kan vända den och testa sig fram. 

Lite roligt var det att när jag skulle betala sängen så var det en annan säljare som stod och pratade med en (jag tittade inte vem han pratade med) och denne hade samma problem som mig när det kommer till att sova och ville ha en ny bäddmadrass, när jag sedan vände mig om så stod Agda-80 där, kul att jag har samma problem som pensionärerna, jag tror att hon också blev med en komplett säng den dagen istället för en ny bäddmadrass.

 Vi hade innan en 160cm säng som fick flytta hem till svärföräldrarna, kanske att den kan hjälpa svärmor till bättre sömn med hennes rygg motför sängen de hade. Idag kom de förbi med ett släp och åkte med oss till Mio där vi fick hämta upp våran nya 180cm säng, anledningen till att det blev denna storlek var att det var den de hade inne, en 160cm skulle vi få vänta på gaveln på i 2-3v ev. längre och jag ogillar att vänta och vill inte ha en halvfärdig säng som står och sen var priset detsamma på båda storlekarna.

Jag fick lära mig på Mio att 160cm är inte standard sängen utan det är 180cm, iaf i Norden och i Europa är 160cm standard, detta för att de i Europa tenderar att ha mindre sovrum än vad vi har här uppe i Norr, varje dag lär man sig något nytt. Mio är alltså mer fokuserade på Norden och Ikea har blivit lite mer Internationella med sina 160 som standard.

Nu står sängen på plats, vi måste dock till Mio imorgon och byta ut ett ben för den lilla grejen som är under benet är löst, men den får stå som den är inatt för sova ska jag banne mig göra och förhoppningsvis länge för jag är leeedig imorgon! :) Mycket vila kommer det dock inte bli, vi ska lämna Mini-T på dagis också blir det en sväng på Ikea för att köpa ett lakan och ett sängskydd (de med frotté och plast) så att man inte behöver oroa sig för fläckar i sängen (Melle är duktig på att ta med dricka till sängen och Snövit vet man aldrig om hon blir skrämd av en annan kisse i framtiden så att hon panik-kissar där hon ligger). När detta är avklarat ska jag och T och hälsa på doktorn men det blir ett annat inlägg när vi vet hur det går.

Ni får ha det så fint för nu ska denna fröken in i en dusch och sen inviga sängen tillsammans med en serie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar