onsdag 23 april 2014

Besök hos doktorn del 2

Purjolöken växer fortfarande

Besöket hos läkaren var snabbt avklarat, in och ut kändes det som och 600kr fattigare.

Resultatet:

* Jag har en bra äggreserv.
* Mina hormonprover är helt normala.
* Enligt proverna har jag en fungerande ägglossning.

Jag passade på att fråga honom om jag eventuellt var som en hund och bara kunde bli gravid några gånger om året, detta var inte omöjligt sa han utan det kunde vara så att jag har ägglossning var 3:e månad eller så, men det är svårt att säga för proverna visade ju bara att jag har en fungerande ägglossning men inte hur ofta den sker.

Så om det blir tal om provrörsbefruktning så hade jag goda förutsättningar.

T's prover däremot var inte lika bra som mina, han kommer få skicka in ett nytt prov till läkaren så han kan analysera spermierna, han hade en bra mängd däremot så om det skulle bli provrörsbefruktning så räckte det till flera omgångar, så han lät ändå positiv läkaren. Vi får hoppas att det bara var ett dåligt prov, att de hade fraktats dåligt / läkaren var för sölig att kolla upp dem eller något annat. Nya prover ska in till honom nästa gång T är långledig så någon gång i Maj kommer vi få svaret på den nya "satsen".

Så nu är det bara att hålla huvudet uppe och hoppas på det bästa. Om T's nästa prov också är samma så kan det innebära att jag iallafall slipper både hormontabletter / sprutor och spolning av äggledarna. Det enda jag då kommer utsättas för är att plocka ägg!!! Iof får man något stimulerande inför äggplockningen men det lär inte hålla på under en lika lång tid med sprutor varje dag som det hade varit vid en vanlig hormonbehandling.

"Paret stannar på kliniken 2-4 timmar vid ägguttagningen. Den dagen bör kvinna vila, och inte exv köra bil. Anledningen är att hon får morfinliknande mediciner vid själva ägguttagningen, och en viss dåsighet ligger kvar under resten av dagen."

-Skönt att se att jag kommer få morfinliknande mediciner om de ska plocka ägg, jag skulle nog dock föredra att de söver ner mig.....

Komplikationer vid IVF:

"Akuta risker vid behandlingen är blödning i buken vid äggplockningen med buksmärtor till följd. Dessa ges i allmänhet med sig efter några timmar till ett par dagar.

Vanligaste komplikationen vid provrörsbefruktning är överstimuleringssyndrom. Detta innebär svullnad i buken pga att det ansamlas fri vätska, bukvärk, yrsel, illamående och ev kräkningar. Besvärlig överstimulering kan kräva att bukvätska tappas ut (görs hos oss på mottagningen), och i enstaka fall även inlägging på sjukhus. Då kan patienten behöva hjälp med vätskebalansen i form av dropp. I bland ges sprutor för att förhindra blodpropp, något som i sällsynta fall kan inträffa vid överstimuleringssyndrom
".

Jag har med andra ord inte så mycket att oroa mig för *håller för ögonen och tömmer minnet*

1 kommentar:

  1. Vilken resa du är ute på. Låter krångligt, jobbigt och med massa man inte borde läsa... Hoppas er resa slutar väl och utan komplikationer...
    Tänk att något som man tar så för givet är så svårt för vissa.. All styrka till er på er resa!!!

    Sv: Ja nej detta var inte alls vad jag hade tänkt denna veckan inte. Penicillin och feber som vägrar ge sig på båda barnen. Men nu sitter båda i soffan och FEBERFRITT än så länge så hoippas på det bästa!
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera