onsdag 2 april 2014

Blodprov o.s.v.



 Ja, hur gick det nu med provtagningen fröken? Vi checkade in på vårdcentralen just innan 8:00, hade varit där lite tidigare om det inte var för att de 1. Donar med vägen 2. Det hade varit en olycka efter vägen så det stod ambulanser och fan och hans moster där. Jag gick till receptionen och anmälde mig och gick sedan och plockade en nummerlapp. Nr 505 var uppe när vi satt oss och jag fick nr 511, så jag hann sitta och "vila" mig och lugna ner mig vilket jag skulle göra innan proverna, det tog ca 25min innan jag fick komma in till sköterskan.

Jag fick en äldre dam som faktiskt var riktigt trevlig, hon är nog den första som inte rapporterat till mig att "nu sticker jag" utan hon bad mig kolla ut genom fönstret och kacklade på och mitt i allt så var nålen inne och blodet flödade (tack och lov) ner i rören.

Eftersom jag är livrädd för diabetes så frågade jag om hon kunde kolla mitt blodsocker när hon ändå hade tagit blod från mig och då visade det sig att hon hade tagit ett rör extra, damen kollade inte bara blodsockret utan även blodvärdet. Blodsockret var helt normalt men mitt blodvärde var lågt = 101 och en kvinna ska ligga mellan 120-150. Detta förklarar varför jag mår som jag mår, att när jag väl är ledig lider av en enorm trötthet, märker inte riktigt av det när jag jobbar för att jag då är så speedad men när jag sen är hemma så vill jag bara sova / vila / göra ingenting.

Jag googlade på detta och fick upp dessa symptomer och som ni ser prickar jag in många av dem. Jag har tidigare bortförklarat min yrsel med mitt låga blodtryck men att värdet är som det är hjälper inte.

Om man har blodbrist kan man
  • känna sig trött och orkeslös (x)
  • bli yr (x)
  • bli andfådd lättare (x)
  • få hjärtklappning
  • få huvudvärk
  • få öronsus. (x)


Nu har jag handlat Blutsaft och ska dra i mig 20ml varje morgon också ska jag försöka dricka lite apelsinjuice som en vän tipsade mig om, samma vän gav mig även ett namn på en annan sak man kan dricka som ska hjälpa till så det blir nog till att gå och handla en sådan också :) Sen kom alla med de vanliga förslagen, käka: Blodpudding, blodpalt, blodbröd, broccoli etc Men jag som äter 1,5dl/måltid skulle i så fall få äta detta alla mina måltider per dag för att få upp mitt värde och det känns inte helt ok, vem fan vill äta blodpudding 7ggr om dagen?

Vi får hoppas att jag får upp värdet för vad jag har hört så underlättar det inte direkt med lågt blodvärde när man vill ha barn så upp med dig din jävel!

To be continued...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar