lördag 12 april 2014

Rosa Lördag!


Lördagen har varit helt "ok", jag har varit trött och fick ta mig en tupplur under dagen när M och T var och hälsade på ena svågern med familj. Jag tog dock ett ryck i köket och bakade en kaka som jag hittade på nätet här om dagen, det blev en Ananaskaka med lite Anna-twist (som alltid).

3 ägg (jag hade 4)
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
100 g smör, smält
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
200 g ananas + vetemjöl
1 nypa havssalt (eget initiativ)

Ananasglasyr
2 dl florsocker
2–3 msk ananasjuice

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke.
3. Tillsätt bakpulver, smör, vaniljsocker och mjöl. Blanda snabbt ihop allt.
4. Skär ananasen i små bitar och doppa dem i lite mjöl.
5. Rör försiktigt ner ananasbitarna i smeten.
6. Häll smeten i en smord och bröad sockerkaksform, ca 1 ½ liter.
7. Grädda kakan längst ner i ugnen i 40–45 min. Låt den kallna.
8. Glasyr: Blanda ihop florsocker och ananasjuice så att glasyren blir tjock men spritsbar. Fyll en plastpåse med glasyren och klipp ett litet hål i ett hörn. Spritsa glasyren över kakan. Pudra över lite florsocker.

Jag hade dock inte hemma ananas i bitar utan bara krossad så jag tog helt enkelt och silade bort all vätska och strödde lite mjöl över ananasen innan jag tillsatte den i kakan. Detta serverade jag med grädde som jag hade ananasen som blev över från bakningen och det uppskattades av både den stora och den lilla killen här hemma. Jag kunde inte göra någon glasyr för jag upptäckte att jag hade slut på florsocker (eller så tittade jag inte tillräckligt noga) men det blev M glad över för då fick han all juice från burken.




Till middag grillade T lite kött som var marinerad i en Smokey Honey marinad och korv till barnen. Bästa grannen kom förbi och åt hos oss med sina DNA-bollar, barnen fick strips till korven och vi vuxna åt klyftpotatis. Barnen åt hyfsat bra av maten och sen smaskade de på glass, vi provade två nya (för oss) sorter. Glassen serverades med olika såser och den som var populärast var nog polkasåsen. Jag testade båda glassarna och jag föredrar nog den med banan i men hallon var helt ok den också.


Efter att ha suttit och pratat med grannen och äntligen kommit ihåg att ge henne hennes lite försenade present (som hade fått ben och gömt sig i några veckor) så sitter jag här med en stor kopp med te (Russian Grey) och njuter av lugnet. T har skruvat upp rullgardinen i sovrummet så nu ska jag bara hitta något mörkt att sätta för det lilla fönstret i sovrummet så man får "natt" på allvar där inne.

Trevlig Lördag på Er där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar