tisdag 24 juni 2014

Thaiwook och lite annat.


När jag var uppe i Norrbotten så tänkte jag fota lite ute i stugan så att ni skulle få se en liten nyare bild av platsen där jag kommer bli en "fru", det hann dock försvinna ur mitt huvud på nolltid så ni får bara se kort från baksidan som jag fotade av bara farten när jag höll på med lite saker! :)

I brits på annat så tänkte jag dela med mig av ett riktigt gott recept på en thaiwook som min syster serverade i Kalix och som jag gjorde under Midsommar.

Thaiwook 4-6 pers

1pkt äggnudlar (ca 250g)
1dl matolja
2msk soyasås (thailändsk)
2msk ostronsås
1tsk aromat
2msk socker
1tsk salt
1st röd paprika (den skippade jag)
1-2 morötter
0,5 purjolök eller två vårlökar
1st brocolihuvud

Lägg äggnudlarna i kokande vatten, dra ner värmen och låt dem dra i 3-5min (ej koka).
Sila bort vattnet från nudlarna och låt dem stå på bänken när du gör resten.
Strimla paprikan, purjon och morötterna och dela brocolin i mindre bitar.
Sätt matolja (jag använde raps, gick lika bra) i en wook eller panna, tillsätt alla ingredienser (kryddor & olja) och låt allt bli varmt. Tillsätt sedan nudlarna och grönsakerna och stek ett tag.

När jag gjorde denna så gjorde jag lite extra "sås" och satt i lite mer ostronsås än det stod i receptet för att få mer smak, men lättast är helt enkelt att smaka av och hitta en smak som passar en själv. Nästa gång jag gör denna ska jag dock ta och steka lite kyckling tillsammans med oljan och kryddorna, tror det kommer bli perfekt! :) Risken finns att det kommer komma ytterligare recept på thaimat (fick en bunt av syster), planen är att i framtiden ha en liten thaikväll då jag kommer bjuda på en liten buffe.
En tjuvtitt på ett recept som kommer komma längre fram - vårrullar

2 kommentarer:

  1. Ser gott ut det där!

    Sv: Det är så skönt att man äntligen kan börja se ett slut på utsidan iaf! renovering är nog inget jag ska göra fler gånger i livet inte!

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera